Ketojenik Beslenme Nedir? Yararları Nelerdir?

Detoks Tavsiyeleri

Ketojenik Beslenme Nedir? Yararları Nelerdir?

2 Ekim 2020 By

Ketojenik beslenme son zamanların en popüler trendlerinden birine dönüştü, sanıyoruz artık duymayan kalmamıştır. Peki ketojenik beslenme neden bu kadar popüler ve diğer beslenme şekillerinden farkı nedir? Bu yazımızda detaylıca anlatacağız.

Ketojenik Beslenme Nedir?

Ketojenik beslenme bir diyet değil, bir hayat tarzı değişikliği ve beslenme biçimidir. Kilo vermeye, şeker isteğini azaltmaya, inflamasyonu önlemeye ve optimum enerji seviyesine ulaşmaya yardımcı olur.

Birçok otoimmün hastalık, kalp krizi ve kanserin başlıca sebepleri arasında sayılan inflamasyondan korunmak, dengelenmiş bir bağışıklık sistemiyle aslında oldukça kolay. Ve dengelenmiş kuvvetli bir bağışıklık sistemi de sanılanın aksine pahalı ilaç ve vitaminlerden değil, aslında çatalımızın ucundan geçiyor. Vücudumuza hangi gıdaları yakıt olarak aldığımıza göre sistemimizin işleyişi de şekilleniyor. İşte ketojenik beslenme burada devreye giriyor.

Ketojenik beslenmenin çıkış noktası aslında vücudumuzun düşük karbonhidrat alımına verdiği bir tepkiyle tanımlanabilir. Normal şartlarda vücudumuz glikozu enerji kaynağı olarak kullanır. Başlıca glikoz kaynağı da karbonhidratlardır. Karbonhidrat alımı kısıtlandığında ise vücudumuz yağları yakıt olarak kullanmaya başlar. Bu evreye ketozis adı verilir. İşte ketojenik beslenme prensibi bu şekilde çalışır; vücutta depolanmış yağların parçalanmasıyla keton cisimcikleri ortaya çıkar ve vücudumuz bu keton cisimcikleri ve yağları enerji üretmek için kullanır.

Ketojenik beslenme en temel haliyle çok düşük karbonhidrat ve yüksek miktar yağ alımıyla yapılan bir beslenme biçimidir. Düşük karbonhidrat denilince genel algı çok açlık hissedileceği yönündedir, ancak bilinenin aksine karbonhidratlar kandaki insülin değerlerini hızlıca yükseltip düşürdüğü için çabuk acıkmaya sebep olurken, yağlar uzun süre tokluk sağlar.

Ketojenik Beslenmenin Faydaları

Ketojenik beslenme ile vücuttaki metabolik süreçlerin değişmesiyle hücresel ve hormonal iyileşmeler gözlemlenir. Sadece karbonhidrat alımı azaltıldığı için değil, sağlıklı yağlar beslenmenize daha çok eklendiği için de bu gerçekleşir.

  • Daha iyi mental kapasite ve odaklanma gücü sağlar.
  • Kalp damar sağlığına iyi gelir; iyi kolesterolü (HDL) yükseltirken kötü kolesterolü (LDL) düşürür.
  • İnsülin direncine iyi gelir.
  • Nörolojik hastalıkların önlenmesine fayda sağlar.

Ketojenik Beslenme Nasıl Uygulanır?

Kabaca ketojenik beslenmede en çok tercih edilen gıdalar şu şekildedir; kırmızı et, balık, yumurta, tereyağı, sağlıklı yağlar (zeytinyağı, hindistancevizi yağı, badem yağı, avokado yağı) kuruyemişler, düşük karbonhidratlı sebzeler ve baharatlardır.

Ketojenik beslenmede dikkat edilmesi gereken, ketozis evresine girebilmek için günlük makro besin (karbonhidrat, protein, yağ) alımını hesaplamaktır. Amacınıza uygun günlük kalori alımınızı hesapladıktan sonra bunu makro besinlere bölmeniz gerekmektedir. Düzgün bir ketojenik diyette kalorinizin %65-70 kadarını yağlardan, %30-35 kadarını proteinden, %5 kadarını da karbonhidrattan almanız gerekir.

Ketojenik Beslenme Dostu Gıdalar

Filzlendirilmiş bakliyatlar keto dostu gıdalardır. Filizlenme, bakliyat, kabuklu yemişler ve tahılları filizlenmeye teşvik etmek için sürekli olarak ıslatma ve durulama işlemidir. Bu işlemin birkaç gününden sonra ortamdan filizler çıkmaya başlayacaktır. En popüler filizlendirilmiş bakliyat olan maş fasulyesi filizinin 100 gramında 5.94 karbonhidrat bulunur. günde 20 g karbonhidrat tüketimine izin veren Ketojenik diyet için filizlendirilmiş maş fasulyesi filizi gayet uygun bir besindir. Maş fasulyesi filizi stir-fry yemeklere lezzet katacağı gibi çiğ olarak salata sosu ile lezzetlendirip de tüketilebilir. Daha fazla tarife reçete sayfamızdan ulaşabilirsiniz.

Leave us a comment